Jälgides meie maksusüsteemi
ning retoorikat nüüd juba ammusest ajast (Mart Laar ja Siim
Kallas), siis see riik on mõeldud algusest peale olema
vabaturumajanduslik riik.
Vabaturumajanduse põhimõte
on, et igaüks on jumalasarnane, igaüks ise otsustab ja vastutab
ning saab ka tulemi. Alus on ka olemas selleks: inimene on loodud
Jumala näo järgi ja tark inimene uurib Jumala tahet oma tegemistes
lisaks matemaatika algtõdede ja erialaste teadmiste omandamisele.
Vähemalt kindlasti nende kõrval.
Eelnimetatu ellu viimiseks
tuleb viia läbi strateegiline uuendus, mis on lihtne, ning andma
inimesele mõista - sina otsustad, sina vastutad ja sina saad tulemi.
Selleks strateegiliseks
uuenduseks on lubada igal inimesest (füüsilisest isikust)
maksuresidendil tulumaksuvaba määra pluss käibemaks ulatuses
ostudelt käibemaks tagasi küsida riigilt ja selle kohta küsimusi
ei küsita.
Püüan natuke enam lahti
kirjutada. Nimelt on majandusest teada tõde, et tulud miinus kulud
võrdub kasum. Juriidiliste isikute (põhimõtteliselt loe: äriühing)
puhul on see elementaarne tõde ning ettevõte saab oma ettevõtlusega
seotud ostudelt käibemaksu tagasi küsida, tingimusel, et ta paneb
müügihinnale käibemaksu peale. Riik möönab, et käibemaksu
kogumine ilma tagastamiseta pärsib ettevõtlust. Seda sama põhimõtet
rakendab riik ka tulule. Tervet tulu äriühingu puhul ei maksustata
tulumaksuga, üksnes tulule, mis ületab kulusid ning seda
nimetatakse kasumiks. Eestis lükatakse seda veel dividendide
väljamaksmise hetkele, kui välja jätta pangad, kes nüüd maksavad
mingi osa kohe ära. Riik saab aru, et maksud pigem pärsivad
ettevõtlust. Kui ettevõtlus on pärsitud, siis pole võimalik
tegutseda ja leiba teenida.
Mina väidan, et seda sama
võtet tuleb kasutada ka inimese puhul. Inimene peab, nimelt, esmalt
perele, aga palju ka tööandjale-koostööpartnerile ning lõpuks
midagi ka riigile panustamiseks tegema kaudseid aga hädavajalikke
kulutusi - toit, transport, meelelahutus jm. Esialgu rakendaks seda
vabastust sellele 500-le eurole, mis meil on praegu tulumaksuvaba.
Tavapäraselt kui osta poest kuus 600 euro eest kaupa, siis sellest
käibemaksu osa on 100 eurot ja ülejäänud 500 loetakse poe tuluks.
Seda mõtlengi 500 pluss käibemaks all, mille pealt on inimesel
õigus käibemaks tagasi küsida riigilt. Riik maksab tagasi
maksimaalselt 100 eurot kuus ostudelt, mille inimene on teinud
(iseasi, kas maksta jõudnud, nt kui ostis järelmaksuga). Riik
teatud mõttes arvestab juba praegu, et vähemalt 500 eurot on
kulutuste osa ning võtab vähem maksu. Loogiline on see ka
käibemaksu alt vabastada, sest see on samuti universaalne maks
erinevalt aktsiisist.
Miks see on vajalik?
-
500 eurot inimese kohta on tänapäeval mõistlik minimaalne kulu, et inimene lihtsalt elus püsiks. Võib ka öelda, et kui inimene elus pole, siis pole sel ettevõtluse arendamisel üldse mingit mõtet - ettevõtlus peab toetama inimest, mitte vastupidi. Kuna ka riik on loodud inimesele, siis peab riik igati toetama inimese elu ja toimetamist.
-
Selle sammu väärtus on kõige enam 1,5 miljardit eurot täiendavat raha majandusse aastas, mis tuleb praeguste maksulaekumiste arvelt. 1,2 miljonit inimest x iga kuu 100 eurot kokkuhoidu on 120 miljonit kuus ehk 1,44 miljardit aastas. See on see maksimaalne summa, mille me praegu sundkulutustelt riigile anname, sest juba praegu on osad kulutused käibemaksuvabad, nt korteri üür selle üürimisel.
-
Tööandjatel väheneb palgasurve. Palga tõstmine ei peaks olema eesmärk omaette, ikka ülejääk peaks olema. Selle idee järgi saab ülejäägi vähema maksukoormuse abil.
-
Vähem inimesi peab tulema lihtsalt ellujäämise eesmärgil toimetulekutoetust taotlema. Väga palju uusi töökohti, mis omakorda vähendab inimeste hulka, kes peavad toimetulekutoetust taotlema. Muidu tuleks raha tagasi riigihangete kaudu, mis on aga piiratud seltskond saajaid.
-
Vabaturumajandus hakkab õitsele, sest ostetakse seda, mida tahetakse, aga mitte mida riik riigihanke korras või ametnikelt saadavate tegevuste näol ette määrab.
-
Riik saab üheselt selgeks, et inimene ei ole riigi ees aruandekohustuslane, et mida inimene endale ostab. Inimene samuti saab sama asja selgeks. Kuna küsimusi ostude sisu kohta ei küsita, ei tohigi küsida, üksnes pistelised kontrollküsimused pettuste vähendamise tarvis koondsummade osas ühe tšeki lõikes (algsumma, käibemaks ja lõppsumma), siis inimene ei pea põhjendama, miks ta ostis nt pardikujulise kuldklotseri. Tahab nälgib ja ostab pardikujulise kuldklotseri.
-
Deklaratsioonivormid on meil olemas, natuke vaja vaid täiustada (osade väljade täitmine tehniliselt blokeerida mõtetute probleemide vältimiseks).
-
Tegemist pole kodanikupalgaga, mis tähendab, et pistelise kontrolli käigus avastatud võltsitud andmed toovad raha riigile tagasi.
-
Kompensatsiooniks saab enam inimesi tööd ning palga suurenemisel maksuvabastus enam ei suurene, mis tähendab, et sealt hakkab riik raha tagasi juba teenima.
-
Mida me sellega lisaks saame? Välismaalased, turistid, maksavad kokkuvõttes kaudset eksprodimaksu, kuna kuna neile ei rakendu käibemaksu tagasiküsimisõigust.
Käibemaksu vabastuse puhul
on inimese enda valik, kas ta küsib käibemaksu tagasi Guccilt,
makaronidelt, kommunaalkuludelt või kõigelt korraga - ostis ta
selle endale, kinkis vennale või lubas sõbrannal kasutada oma
käibemaksuvabastust. Lähme ses mõttes äärmusesse, et kui ta
tahab, võib ka tööandjale (või koostööpartnerile) kinkida oma
vabastuse esitades tema tšekid enda nimel vähendades enda
võimalusi. Peaasi, et tšekid (arved) on olemas ning neid kasutab
vaid üks inimene korraga (vajadusel võib ka jaotada ostud sama arve
peal alaarvete moodustamise teel nt). Igal ühel võivad vajadused
olla erinevad ja mis see otseselt teiste asi ongi - teised ju ei
vastuta olulisel määral tema eest isegi mitte praegu.
Kohad, kust riik teenib raha
tagasi.
-
Kui tulevane lisaraha ostudeks on 1,5 miljardit, siis käibemaks on sellest u 0,3 miljardit. Tähendab ettevõttele jääb 1,5-0,3=1,2 miljardit oma kulude katteks. Ülejäänud 1,2 miljardist omakorda 0,3 miljardit või enam jääb Eestisse (marginaal 25% lõpphinnast nt), millest makstakse lõpuks u 0,15 miljardit maksudeks (kohe või läbi allhankijate töötajate).
-
Tuues tootmise kohe algetapist Eestisse tagasi, on eelarvele kaotus u 0,5 miljardit, kuna kogu raha, see 1,2 miljardit peale seda kui riik oma käibemaksu kätte sai, jääb Eestisse ja alles peale maksude maksmist, u 0,6 miljardit, liigub osa välja (turismireisid jms). Riik saab siis 0,9 miljardit tagasi. See 0,6 miljardit läheks välismaale ka siis, kui riik selle peatöövõtjate kaudu rahvale tagastab. Peatöövõtjad on aga enamasti keskmisest varakamad, kellele päikesereisid on tavalisemad. Nüüd aga jääb see raha ühtlasemalt kätte, mis tähendab, et päikesereiside peale vast nii suur protsent enam ei kulu riigieelarve kulutustest.
-
Sisuliselt võime kaotada ära käibemaksuerisused ning turistid jt mitte meie maksuresidendid (lihtsalt öeldes, et alaline elukoht pole Eesti) maksavad ikka meie käibemaksu, mis koguneb riigile.
-
Väiksemad toimetulekutoetused. Neid vahendavad sotsiaalametnikud võib enamikus rahus koondada. Iga koondatud ametnik on 1000 või enam eurot võitu kuus, mis kompenseerib 10 inimese tagastussumma automaatselt.
-
Kuna lihtsatest inimestest ümbrikupalgalised tahavad kõiki hüvesid omale kätte saada, siis saab jälgida ka deklareeritud tulusid ja käibemaksu tagasinõudeid ning oluliste ebakõlade puhul hakata "uurima elu".
Lastele kui tulu
mitteteenijatele rakendatakse sama määra, mis vanematele. Sellega
saame jätkata tuntud põhimõttega - kõik maksu all (tulu- ja
käibemaksu) või -vaba, millest praegu paraku leiame ka erandeid ja
eks neid jääb mingil määral ka olema.
Selle käigus keegi võib
saada käibemaksu tagasi enam, kui on tulu teeninud. Olgu, ju ta on
selleks kasutanud teise rikkust. Kingitused inimeselt inimesele või
juriidiliselt isikult füüsilisele (st inimesele) hädavajaduse
rahuldamiseks olgu samuti erinevate tulumaksude vabad.
Kokkuvõttes on meie riik rajatud maksustamise ja majanduse mõttes vabaturumajandusele. Riik aga on sellest irdunud ning tuleb tagasi tõmmata õigele rajale, st see hakkab tegelema vaid hädavajalikuga. Tuleb maksustada rikkuse tarbimisele võtmist (tulu- ja käibemaks nt), aga mitte tarvitamist ennast (erinevad varamaksud), ja hakata tunnustama maksuresidendist inimese vajadust olla elus pere ja edasi töötamise jaoks ning viia ellu strateegiline muudatus mõttemaailmas - selleks rakendada lisaks senistele maksumeetmetele ka teatud summas käibemaksuvabastust ilma küsimusi küsimata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Anonüümsed postitused pole oodatud!